تالیفیه

داستان های کوتاه و عبرت های بلند

تالیفیه

داستان های کوتاه و عبرت های بلند

تالیفیه

اینجا مطالبی را می آورم که نوعا نوشته خودم نیستند ولی به نظرم زیبا رسیدند وحیفم آمد شما را در خواندنش شریک نکنم امیدوارم لذت ببرید.

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

دیکته

چهارشنبه, ۱۲ مهر ۱۳۹۶، ۰۹:۲۱ ب.ظ

خیلی وقتها به امتحان دیکته فکر می کنم، اولین امتحانی که در کودکی با آن روبرو شدم.

چه امتحان سخت و بی انصافانه ای بود.

امتحانی که در آن، نادانسته های کودکی بی دفاع، مورد قضاوت بی رحمانه دانسته های معلم قرار می گرفت.

امتحانی که در آن با غلط هایم قضاوت می شدم نه با درست هایم.

اگر دهها صفحه هم درست می نوشتم، معلم به سادگی از کنار آنها می گذشت اما به محض دیدن اولین غلط دور آن را با خودکار قرمز جوری خط می کشید که درست هایم رنگ می باخت. جوری که در برگه امتحانم آنچه خود نمایی می کرد غلط هایم بود.

دیگر برای خودم هم عادی شده بود که آنچه مهم است داشته ها و توانایی هایم نیست بلکه نداشته ها و ضعف هایم است.

آن روزها نمی دانستم که گرچه نوشتن را می آموزم اما ...

بعدها وقتی به برادر کوچکترم دیکته می گفتم همان گونه قضاوت کردم که با من شد وحتی بدتر.

آنقدر سخت دیکته می گفتم و آنقدر ادامه می دادم تا دور غلط های برادرم خط بکشم.

نمی دانم قضاوتهای غلط با ما چه کرد که امروز از کنار صفحه صفحه مهربانی دیگران می گذریم اما با دیدن کوچکترین خطا چنان دورش خط می کشیم که ثابت کنیم تو همانی که نمی دانی، که نمی توانی.

کاش آن روزها معلمم، چیز مهمتری از نوشتن به من می آموخت.

این روز ها خیلی سعی می کنم دور غلطهای دیگران خط نکشم. 

این روز ها خیلی سعی می کنم که وقتی به دیگران می اندیشم خوبیهاشان را ورق ورق مرور کنم.

کاش بچه هایمان مثل ما قضاوت نشوند.


نظرات (۱۰)

  • نـــای دل
  • قضاوت کردن جز واجبات بعضی ها شده متاسفانه..

    سپاس از شما..
    گاهی وقتها خیلی بی انصافیم واقعا خیلی:(
    +خیلی خوب بود، ممنون
    یاعلی
  • حصار آسمان
  • چیزی که باهاش طرفیم، سنگ و چوب و خار نیست
    یک انسانه
    چه بهتره که طرز برخورد رو از خداوند یاد بگیریم
    اگه مملکت اسلامیه و اگر دین ما دین اخلاق است، چرا ما درسی به نام اخلاق نداریم؟
    حسین فهمیده را هم که حذف میکنیم از کتاب ها!
    سلام اخوی
    احسنت. خیلی خوب.

    شاید در رفتار روزمره و عادی فقط نیاز باشه خوبی ها رو دید یا بیشتر دید. البته گاهی باید بدی ها را "هم" دید؛ یعنی هر دو را...
    این جور طرز فکر و برخورد دیگران باعث میشه شخص هیچ وقت رشد نکنه...
    حرف " احلام" هم خیلی خوب بود مبنی بر اینکه چرا درس اخلاق نداریم؟!!
    با روایت حضرت امیر عشق کردم ...
  • مــ. مشرقی
  • دقیقا چون همه خودشونو بری از عیب میدونن عیوب دیگران به چشمشون میاد.
  • کم‌نویس ...
  • دیکته خیلی موقع جزوه نویسی در پایه‌های بالا و دانشگاه کاربرد داره
    و به نظرم لازمه

    در مورد عیب جویی بله حق با شماست
    سلام

    واقعا همیشه نداشته های ذیگران رو میبینیم یا خطا هاشون رو ،، خوبی ها اصلا به چشم نمییاد یا فکر کنم چون حوب بودن رو وظیفه میدونن اینطوری هست
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی