تالیفیه

داستان های کوتاه و عبرت های بلند

تالیفیه

داستان های کوتاه و عبرت های بلند

تالیفیه

اینجا مطالبی را می آورم که نوعا نوشته خودم نیستند ولی به نظرم زیبا رسیدند وحیفم آمد شما را در خواندنش شریک نکنم امیدوارم لذت ببرید.

طبقه بندی موضوعی
آخرین مطالب

لبخند نجات بخش

پنجشنبه, ۱۰ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۵۶ ق.ظ

اکثر مردم کتاب "شازده کوچولو" اثر اگزوپری را میشناسند. اما شاید همه ندانند که او خلبان جنگی بود  و در نهایت در یک سانحه هوایی کشته شد.  قبل از شروع جنگ جهانی دوم اگزوپری در اسپانیا با دیکتاتوری فرانکو میجنگید. او تجربه های حیرت آور خود را در مجموعه ای به نام لبخند گردآوری کرده است. در یکی از خاطراتش مینویسد که او را اسیر کردند و به زندان انداختند او که از روی رفتارهای خشونت آمیز نگهبانها حدس زده بود که روز بعد اعدامش خواهند کرد مینویسد: "مطمئن بودم که مرا اعدام خواهند  کرد به همین دلیل به شدت نگران بودم. جیبهایم را گشتم تا شاید سیگاری پیدا کنم که از زیر دست آنها که حسابی لباسهایم را گشته بودند در رفته باشد یکی پیدا کردم و با دستهای لرزان آن را به لبهایم گذاشتم ولی کبریت نداشتم. از میان نرده ها به زندانبانم نگاه کردم. او حتی نگاهی هم به من نینداخت درست مانند یک مجسمه آنجا ایستاده بود. فریاد زدم "هی رفیق کبریت داری؟ به من نگاه کرد شانه هایش را بالا انداخت و به طرفم آمد. نزدیکتر که آمد و کبریتش را روشن کرد بی اختیار نگاهش به نگاه من دوخته شد. لبخند زدم و نمیدانم چرا؟ شاید از شدت اضطراب، شاید به خاطر این که خیلی به او نزدیک بودم و نمیتوانستم لبخند نزنم. در هر حال لبخند زدم و انگار نوری فاصله بین دلهای ما را پر کرد. میدانستم که او به هیچ وجه چنین چیزی را نمیخواهد. ولی گرمای لبخند من از میله ها گذشت و به او رسید و روی لبهای او هم لبخند شکفت. سیگارم را روشن کرد. ولی نرفت و همانجا ایستاد. مستقیم در چشمهایم نگاه کرد و لبخند زد. من حالا با علم به اینکه او نه یک نگهبان زندان که یک انسان است به او لبخند زدم نگاه او حال و هوای دیگری پیدا کرده بود.

پرسید: "بچه داری؟" با دستهای لرزان کیف پولم را بیرون آوردم و عکس اعضای خانواده ام را به او نشان دادم و گفتم: "آره ایناهاش" او هم عکس بچه هایش را به من نشان داد و درباره نقشه ها و آرزوهایی که برای آنها داشت برایم صحبت کرد. اشک به چشمهایم هجوم آورد. گفتم که میترسم دیگر هرگز خانواده ام را نبینم. دیگر نبینم که بچه هایم چطور بزرگ میشوند. چشمهای او هم پر از اشک شدند. ناگهان بی آنکه که حرفی بزند. قفل در سلول مرا باز کرد و مرا بیرون برد. بعد هم مرا بیرون زندان و جاده پشتی آن که به شهر منتهی میشد هدایت کرد. نزدیک شهر که رسیدیم تنهایم گذاشت و برگشت بی آنکه کلمه ای حرف بزند.

یک لبخند زندگی مرا نجات داد.

بله لبخند بدون برنامه ریزی، بدون حسابگری، لبخندی طبیعی، زیباترین پل ارتباطی آدمهاست ما لایه هایی را برای حفاظت از خود میسازیم. لایه مدارج علمی و مدارک دانشگاهی، لایه موقعیت شغلی و این که دوست داریم ما را آن گونه ببینند که نیستیم.

لایه یِ من و تو، لایه یِ خودی و بیگانه، لایه یِ فقیر و غنی، و هزاران عنوانِ پوچ دیگر. 

زیر همه این لایه ها منِ حقیقی و ارزشمند نهفته است.

 من ترسی ندارم از این که آن را روح بنامم.

 من ایمان دارم که روحهای انسانها است که با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند و این روحها با یکدیگر هیچ خصومتی ندارد.

 متاسفانه روح ما در زیر لایه هایی ساخته و پرداخته خود ما که در ساخته شدنشان دقت هولناکی هم به خرج میدهیم ما را از یکدیگر  جدا میسازند و بین ما فاصله هایی را پدید میآورند و سبب تنهایی و انزوای ما میشوند. 

داستان اگزوپری داستان لحظه جادویی پیوند دو روح است. آدمی به هنگام عاشق شدن و نگاه کردن به یک نوزاد این پیوند روحانی را احساس میکند.

وقتی کودکی را میبینیم چرا لبخند میزنیم؟ چون انسانی را پیش روی خود میبینیم که هیچ یک از لایه هایی را که نام بردیم روی منِ طبیعی خود نکشیده است و با همه ی وجود خود و بی  هیچ شائبه ای به ما لبخند میزند و آن روح کودکانه درون ماست که در واقع به لبخند او پاسخ می‌دهد.

نظرات (۱۴)

  • حرف دل !...
  • جالب بود ...
    پاسخ:
    وای هنوز آپ نشده بود که خوندید!!!
  • حرف دل !...
  • سلام
    برنامه نویسی کار کردید؟
    ویژوال بیسیک 6
    چند تا برنامه میخواستم برام بنویسید
    1.برنامه ای بنویسید که نمره 10 دانشجو را دریافت و نمره افرادی که رتبه اول و دوم و سوم را کسب کرده اند به ترتیب در خروجی چاپ کند.
    2.برنامه ای بنویسید که یک عدد 4 رقمی را خوانده و مجموع ارقام آن را نمایش دهد.
    3.برنامه ای بنویسید که ارتفاع و قاعده مثلثی را خوانده مساحت آن را محاسبه کرده و به خروجی ببرد.
    پاسخ:
    سلام ورحمت الله
    روم به دیوار 
    نه
    حالا اگه ما لبخند زده بودیم، اعدام رو واسه فردا انجام نمی دادند ، میگفتند همین الان این خجسته رو بکشید :)
    والاع
    پاسخ:
    باید شیوه خندیدنتون رو عوض کنید

    ممنون
    لبخند زدن بی اراده وقتی کودکی را می بینیم....
    بسیار جالب بود.
    پاسخ:
    خدا رو شکر که مقبول افتاد
    لبخندهمه جا جایزنیس
    پاسخ:
    اینجا که بود و نجات هم داد
  • فاطمه حمزه لوی
  • عالی بود...
    پاراگراف آخرش خصوصا؛ بوی انسانیت می داد. بوی خدا
    پاسخ:
    ممنون
  • فاطمه حمزه لوی
  • چرا این وبلاگتون رو قبلا رو نکرده بودین؟
    پاسخ:
    توی لینک های سلسبیل هست
    خوش امدید
    when sending it from a phone type the email address in where you put the number. and from the coetmpur put the phone number where you would type the email address
  • http://medischehulp.pw/
  • These are great! I added 1/4c. almond flour because I was making peanut blossoms (the ones w/ the kisses in the middle) and was afraid they’d flatten too much. They truly don’t taste any different than regular, and are actually a lot moister! THANK YOU!!!!!!!!!!!!!!
  • http://sunusummer.com/harleysville-car-insurance-quote.html
  • Now we know who the sensible one is here. Great post!
  • http://onlinelebensversicherung.pw/axa-versicherung-telefonnummer-hamburg.html
  • 13. I loved as much as you will receive carried out right here. The sketch is tasteful, your authored subject matter stylish. nonetheless, you command get bought an shakiness over that you wish be delivering the following. unwell unquestionably come more formerly again as exactly the same nearly very often inside case you shield this hike.
  • low income car insurance Spartanburg SC
  • If you're looking to buy these articles make it way easier.
  • http://worthnotweight.com/car-insurance/car-insurance-quote-offers/
  • That really captures the spirit of it. Thanks for posting.
  • winterthur autoversicherung optima
  • Yeah, that's the ticket, sir or ma'am
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی